Червеното цвекло – храна за издръжливост

Цвеклото не е сред най-популярните зеленчуци и често бива незаслужено пренебрегвано от мнозина.  Да, знаем, че вкусът му е малко по-различен от традиционния, на който сме свикнали, но гарантираме, че с правилното овкусяване и добавки към него, то ще стане неразделна част от вашето ежедневно меню.

Червеното цвекло заслужава нашето внимание най-вече заради благоприятното му влияние. То съдържа голяма част от минералите, които са от жизнена необходимост за нормалното функциониране на организма ни. Цвеклото като цяло е съставено от близо 88% вода, 10% въглехидрати, 1% белтъчини, а всичко останало са вещества като – магнезий, калий, калций, желязо, йод, фосфор, витамини С и В в малки дози.

Хранителна стойност в 100 гр. сурово червено цвекло

Енергия 180 kJ (43 kcal)
Въглехидрати 9.6 g
Захар 6.8 g
Диетични влакна 2.8 g
Мазнини
Протеин 1.6 g
Витамин А екв. 2 ng
Тиамин (В1 Vit.) 0.031 mg
Рибофлавин (Vit. B2) 0.04 mg
Ниацин (B3 Vit.) 0.334 mg
Пантотенова киселина (B5) 0.155 mg
Витамин B6 0.067 mg
Фолиева киселина (Vit. B9) 109 ng
Витамин С 4.9 mg
Калций 16 mg
Желязо 0.80 mg
Мазгнезий 23 mg
Фосфор 40 mg
Калий 325 mg
Цинк .35 mg

Ако все още има скептично настроени към този зеленчук, прочетете едни от най-ценните му качества и сами се убедете в неговата полза:

– Високо съдържание на магнезий;
– Антиоксидант на черния дроб, жлъчка и далака;
– Образуване на червени кръвни клетки;
– Вещества, които се борят с „лошия“ холестерол;
– Сокът от цвекло има благотворно въздействие върху сърдечно-съдовата система;
– Понижава кръвното налягане;
– Повишава издръжливостта, а не се ли стреми именно към това всеки един спортуващ?!

Дотук всичко звучи заинтригуващо,нали? Има и още! Освен споменатите качества, в червеното цвекло се съдържа едно много важно вещество за нас. Това е бетаинът, който служи за усвояването на белтъците. Основната роля на веществото е детоксикация на организма или иначе казано пречистване. То защитава клетките и тъканите от дехидратация, подобрява работата на бъбреците, черния дроб и сърцето.

Бетаинът е много важен за хората, особено за тези, които са физически активни. Той повишава силата и мускулния обем, укрепва мускулните влакна и подобрява кръвоснабдяването на мускулите. Редица проведени експерименти доказват, че приемът на високи дози цвекло повишава издръжливостта на атлетите. В едно от изследванията професионални спортисти приемали ежедневно по половин литър сок от червено цвекло за определен период от време. Накрая резултатите показали повишение на издръжливостта и мускулната им тъкан. Страхотно , нали!

Включвайки червеното цвекло в менюто си, ние освен че допринасяме за нормалното функциониране на нашия организъм, но и си гарантираме по-голяма издръжливост, която ни е толкова необходима, особено при участието ни на маратони.