Електролити? Какво са и защо е нужно да приемаме сол?

Може би повечето от вас са чували за електролитите, електролитните напитки и т.н., но знаете ли в действителност какво точно представляват те и защо са ни толкова необходими, особено когато тренираме активно?

Електролитите са група минерали, като по-известните сред тях са магнезий, натриев хлорид (готварска сол), калций, калий, хлор и др. Те ни помагат за правилното функциониране на мускулите, мозъка, баланса на течности в организма или най-общо казано електролитите се грижат за презареждането и нормалното функциониране на организма и тялото ни. При техния прием и абсорбирането им от страна на тялото, се получават електрически заряди. Тези заряди изпращат импулси до нервите и по този начин регулират водата в клетките. В горещите летни дни или при обилно потене, всички ние губим голяма част от тези минерали,  или най-просто казано, когато губим вода, губим и електролити. Това е и най-честата причина за появата на неприятните схващания, крампи и т.н. Чрез появата на тези симптоми, тялото ни подсказва, че има недостиг на  минерали, което затруднява оптималния режим на работа на мускулите. Ниските нива  на електролити водят също както до спадане на кръвното налягане, гадене и замайване, така и до липсата на концентрация, отпадналост и енергичност. Ако своевременно не се предприемат необходимите мерки за презареждането на липсите от минерали, може да се изпадне в т.нар. състояние хипернатриемия – твърде ниски нива на натрий. Не бива да допускате да се стига до там, тъй като това е много опасно за вас и вашето здраве.

При по-интензивни и дълги физически натоварвания, свързани с обилно потене, както е при ултрамаратоните, приема само на вода не е достатъчен за снабдяването на тялото с необходимия обем минерали.  Дехидратирането не означава просто загуба на вода, а загуба на течности и електролити. Приема на чиста вода разрежда кръвта и разчитайки само и единствено на нея, отново води до загубата на електролити, които както вече казахме са жизненоважни за правилното функциониране на организма ни. Препоръчително е както по време на тренировка или състезание, така и след тях да си набавяте електролити  чрез храната или подходящи течности –  банани, фъстъчено масло, сол, кокосова вода и др.

По-особено внимание ще обърнем на солта. Някой от Вас ще си кажат, ама нали солта е вредна?! Ами всъщност не е точно така. Солта е полезна и необходима, като разбира се не  трябва да се прекалява с нея, а да се използва в контролируеми количества.  Без нея нормалният химичен баланс в тялото няма да функционира правилно, а и колкото и странно да звучи тя поддържа клетките хидратирани. Препоръчителната доза на ден е около 2-3г, за напълно здрави хора.

За Ваше улеснение, ние от trailrunners.bg , в таблицата по-отдолу сме описали храните, които са богати на някой от основните и важни за организма на спортуващия човек минерали:

Натрий Калий Магнезий Калций фосфор
сирене боб ядки и семена Боб тиквени семки
кашкавал спанак/зеле Риба чиа/киноа сирене
маслини картофи Авокадо Сусам сусамов тахан
сухари банани пълнозърнести храни Портокали бразилски орех
… и други сушени кайсии черен шоколад сушени плодове ленено семе
авокадо сушени плодове Броколи сьомга
кокосова вода млечни продукти Прясно/кисело мляко какао
цвекло смокини бадеми извара
чушки елда сардини  пилешко месо
тиква  Тофу чесън
риба  Спанак  Бобови култури
фурми

 

Освен чрез изброените храни, по време на състезание си набавяйте всички необходими минерали за деня и чрез разтворими таблетки, които може предварително да си купите.

Поддържайки нивото на електролити в телата си, вие си подсигурявате необходимата бодрост, издръжливост и силна концентрация, което само би довело до едно успешно представяне по време на състезание или тренировка.  Грижете се за тялото и организма си и бъдете сигурни, че те ще Ви се отблагодарят.