Всъщност колко точно калории горим, след като сме приключили с тренировката?


Всеизвестен факт е, че горим калории по време на тренировка. Но пък всички знаем или поне сме чували, че телата ни продължават да горят калории, дори и след като тренировката вече е приключила. Този процес се нарича “ ефект от прекомерната консумация на кислород”(ЕПКК) по време на интензивното натоварване, на което сме подложили тялото си.

Какво всъщност е ЕПКК:

ЕПКК е начинът, по който тялото ни се охлажда след тренировка. Нашите тела използват кислород, за да имат енергия, както по време на тренировка, така и след нея . Тренировки, изискващи повече кислород са интервалните, по време на които  изгаряме повече калории.

След тренировка тялото ни трябва да върне в баланс хормоните, да възстанови горивните си запаси и поправи разрушените мускулни влакна и клетки, за да се възвърне към предишното си състояние. Разбира се, за всички тези действия, то използва енергия. Именно и заради това, тялото ни продължава да гори калории, дори след като вече сме в покой.

Как се отразява това на бегачите?

Колкото по-интензивна е една тренировка, толкова по-голям е ЕППК. Причината за това е, че за да възникне този ефект, мускулите трябва да се изморят прекомерно. Така че, ако правите интервали или темпово бягане, на теория вие трябва да сте изразходили голяма част от гликогена в мускулите си до края на тренировката.

За разлика от високо интензивните тренировки, при по-дълги и не толкова интензивни такива, калориите, които горим след тях са значително по-малко, поради по-малко изчерпания на теория гликоген.
Ако сме приключили средна до трудна темпова тренировка, калориите, които ще изгорим са между 150 и 200 в продължение на 3 и 10 часа (20 калории на час).

Какъв е изводът за бегачите?

Като бегачи, които искаме да подобряваме спортните си постижения, много добра идея е да включим високо интензивни тренировки в програмата си. По този начин, не само ще горим повече калории и ефектът от прекомерната консумация на кислород ще настъпи, но и всичко това ще подобри издръжливостта, силата и скоростта ни.