Тренировки на стълби

Често се случва да нямаме възможност и време за тренировки в планината, особено зимата, но въпреки това трябва да поддържаме добра форма. Тук могат в полза да ни бъдат „градските хълмове“ , а това са така познатите ни –  стълби. Ползите от изкачването на стълби са много.

За разлика от ходенето на равно, при изкачването използваме повече мускулни групи. Всеки се задъхва при изкачването на стълби, но това не означава, че сте в лоша форма. Бягането по стълби ще ви помогне за надграждане на вашата издръжливост в планината. Има редица изследвания, които показват, че хората трениращи на стълби увеличават своя VO2Max (какво е VO2Max може да прочетете тук).

Примерни тренировки за стълби:

Намерете най-бизлките до вас стълби – до някоя административна сграда с повече стъпала, стадион и т.н.

Тичайте – взимайте по две или повече стъпала наведнъж с умерено темпо;
Спринтирайте – стремете се да взимате само по едно стъпало. След време започнете да взимате възможно най-много стъпала;
Скачайте – взимайте със скок по 2-3 стъпала, а в последствие увеличавайте броя на стъпалата
Скачайте на един крак –  взимайте по 1-2 стъпала
Тичайте с високо вдигнати колене

Тренировките могат да се усложняват и да се допълват с различни по вид и натоварване. С времето ще подобрите формата си, което е предпоставка за усложняване на упражненията за по-голяма ефикасност. Добавете към тренировката си клекове и напади, за още по-голям ефект. В началото започнете със собствено тегло, а след това може да добавите и тежести.

Надграждайте тренировките по стълби и не позволявайте на неспособността си ежедневно да сте впланината да попречи на Вашето развитие.