Верижно разклонени аминокиселини- BCAA

Да го кажем така – бегачите на дълги разстояния, както и трейл бегачите са подложени на голям и дълготраен физически стрес, който може да доведе до травмиране на мускулните влакна. При дълго и продължително натоварване имаме нужда от издръжливост и да останем в кондиция възможно най-дълго време. Тук идва и ролята на аминокиселините.

Най-често като чуем думата аминокиселини се сещаме за бодибилдъри, фитнес тренировки, здравеняци и т.н. Аминокиселините също така са известни и с това, че подпомагат за издръжливостта при тежки физически натоварвания – подпомагат изгарянето на мазнини, подтискане на глада, психическa издръжливост и предотвратяване на мускулна треска.

Интересен факт е, че организмът ни не може да произвежда голяма част от аминокиселините, които са му необходими. От около 20 аминокиселини, тялото не може да произведе 9 от тях, а именно хистидин, изолевцин, левцин, валин, лизин, метионин, фениланин, треонин и триптофан. Всяка една от тях ви е необходима за храносмилане, изграждане на мускулите, поправяне на тъкани и т.н.

Не е необходимо да търсите, кои храни съдържат определените аминокиселини. Достатъчно е да си набавяте нужното количество протеин с храната всеки ден. Разбира се по време на дълги бягания или състезания е доста трудно да си го набавим с храната. В случаи като тези можете да приемате верижно разклонени аминокиселини(BCAA) по време на самата тренировка или състезание.

ВСАА са много важни за бегачите и като цяло за хората, на които им е необходима издръжливост. Представляват комбинация от три аминокиселини с разклонена молекулна структура – левцин, изолевцин и валин. Това са незаменими за организма молекули, които трудно могат да бъдат синтезирани от тялото. Ползите от приема на този тип суплементи са доста:

Мускулната работоспособност и намаля умората;
Мускулен растеж;
Предпазва мускулите е от самоизяждане – при тежко и продължително физическо натоварване, при отсъствие на гликоген;
Подобряване на концентрацията на ума по време на дълги аеробни натоварвания;
Служат за мускулно гориво – при изчерпващи гликогена натоварвания;
Увеличава издръжливостта и изгарянето на мазнини;
Предпазва от загуба на мускулна маса и сила.

ВСАА доставят гориво за мускулите ви, особено при тежки натоварвания, тъй като доставките на гликоген са ниски. По време на интензивно натоварване между 3-8% от енергийните нужди на тялото се доставят от аминокиселините с разклонена верига и по точно – левцин, изолевцин и валин. След тренировка или състезание те помагат за по-бързото възтановяване на мускулите. Редица изследвания са установили, че за хора, на които им е нужна издръжливост и приемат ВСАА, имат по-малко болки в мускулите, подобряват имунитета си и поддържат добър фокус по време на дълги и продължителни натоварвания.

По темата може да се каже и напише много, но това е основното, което е необходимо да се знае. За по-задълбочен анализ в интернет може да откриете още повече информация.