Значението на енергийните гелове за бегачите и как да ги приемаме, за да извлечем максимална полза от тях по време на състезание

Занимавам се с трейл бягане от около 3 години и за първи път чух за енергийните гелове на едно от първите си състезания. Като човек, който тепърва навлизаше в този спорт, непрекъснато търсех начини как да подобря резултатите и издръжливоста си, разбира се освен чрез постоянните и усърдни тренировки, които правех. Бях заинтригуван от този продукт и най-вече от това как ще се отрази на тялото ми и доколко ще усетя прилива на енергия. След като успях да си изградя работеща за моя организъм стратегия за запълване на енергийните запаси, ефектът беше видим, а резултатите налице.

Да приемаме ли енергийни гелове по време на състезание или тренировка?

При интензивно натоварване, организмът ни първо черпи запаси от гликогена, натрупан в мускулите и черния дроб, като по-подробна информация по темата може да намерите ТУК. Енергията, която се получава от преобразуването на гликогена в глюкоза, спомага да поддържаме високо темпо на бягане, а то само по себе си води и до добрите и желани резултати. До тук звучи чудесно и лесно постижимо, нали ? Проблемът, обаче идва от факта, че в мускулите може да се съхранява само ограничено количество гликоген и когато нивата на глюкозата в кръвта спаднат, енергията започва да отстъпва място на замаяността и слабата координация. Основна причина за това е, че до мозъка достига по-малко количество глюкоза, като след определено време основните запаси от енергия се изчерпват. В този момент идва и ролята на енергийните гелове. Те зареждат организма с бързи въглехидрати, които от своя страна се преобразуват в глюкоза, а тя, както вече споменахме, е ключовата съставка за образуването на енергията в тялото ни.

Всичко  описано до тук ясно показва ролята и значението на енергийните гелове и тяхното влияние върху нашето представяне по време на състезание. Основната им функция, която е да запълват изчерпаните въглехидратни запаси, ги прави изключително важни за тялото и мозъка ни по време на състезание или продължителни тренировки. Затова е от изключително значение да бъдат включени към захранването на организма по време на съзтезания, като при по-дълги бягания задължително е да се включат и други въглехидрати.

Кога и колко често да взимаме енергиен гел по време на състезание?

Това е и следващият най-често задавам въвпрос, от хора, които са решили да изпробват  ефективността на енергийните гелове. За съжаление няма един единствен верен отговор или рецепта, която всички можем да следваме. Приемът на въглехидратните гелове е индивидуален за всеки бегач. Някой организми усвояват гела по-бързо, а на други им е необходимо повече време, за да усетят прилива на енергия. Според някои от проведените изследвания, организмът усвоява около 60-70гр. въглехидрати на час, а според други при употребата на различни видове въглехидрати е възможно да се усвоят и 90 грама на час. Причина за това е фактът, че различните видове въглехидрати се усвояват в червата по различен начин и за различно време.

За да разработите най-ефективната и работеща за Вас система за прием на енергийни гелове, от изключително значение е да направите няколко по-дълги тренировки, по време на които да приемете няколко гела. По този начин ще проверите как тялото Ви реагира на приема им и ще го тренирате да ги усвоява по-бързо и лесно, като всичко това бо свело до минимум неочакваните изненади по време на състезание.

Друго важно условие, което трябва да отчетем при употребата на енергийните гелове  е, че те задължително трябва да се приемат с вода. Без вода геловете отнемат повече време за храносмилане и влизат по-бавно в кръвния поток, което забавя и тяхното основно предназначение. Приемът на течности не е задължителен, само ако използвате Iso геловете.

В деня на състезанието приемете един гел непосредствено преди старта, а след това ги приемайте на около всеки един час, като точното време за прием Вие ще се установили предварително по време на тренировките си. Важно е да знаете, че ако въглехидратните гелове се приемат на кратък период от време, примерно на по-малко от един час, това би довело да натрупването на проста захар в кръвта, а оттам и до влошаването на представянето Ви.

Разбира се, освен енергийните гелове, по време на състезание на бива да ограничавате приема и на други въглехидрати, като препоръчително е те да са солени. Не забравяйте, че с напредване на състезанието процесът на храносмилане се забавя, затова е много важно да следите какво и колко хапвате, за да не претоварите стомаха си.

От гореизведената информация сами можете да заключите , че няма точна формула за приема на енергийните гелове, която да е работеща за всеки. Но пък е и лесно  забележимо тяхното положително влияние върху представянето ни по време на маратоните. Спазвайки и вземайки под внимание всяко едно от горепосочените условия, които допринасят към това геловете да ни бъдат в полза, до голяма степен си гарантираме че можем да изградим точната стратегия за зареждане на тялото и мозъка ни с необходимото количество гориво, без да вредим на организма си.