7 начина, чрез които да поддържате своята мотивация за тичане

Всеки спортуващ, от начинаещ до професионалист, е чувал онова гласче в главата, което ни подтиква да пропуснем, отложим или съкратим тренировката. Ето и няколко съвета как да го преборим и да започнем и продължим да тичаме.

1. Слушайте музика!

Музиката е едно от изкуствата, което има магичното свойство да заглушава малкия таласъм в главата ни. Научно доказано е, че тя спомага за по-добрата ни концентрация, като дори  през  2005 година, британски учени изяснили, че слушането на музика по време на тренировки може да повиши резултатността с 20 процента.Ако досега не сте пробвали да слушате музика, докато тичате, сега е моментът. Не очаквайте обаче всеки път  едни и същи песни да Ви мотивират по един и същи начин – обновявайте ги! Слушайте PodCast-ве, аудио книги и дори сцени от филми, които най-много ви вдъхновяват и зареждат с нови сили.

Вече заредихте плейлиста си за тичане , нали?

2. Засичайте бяганията си!

Засичайки бяганията си ни дава шанс тренировка след тренировка да проследяваме напредъка си и да анализираме получените резултати, като благодарение на тях правим стратегии за подобрението им. Какво по-мотивиращо от това?
В последно време в това отношение технологията много се разви и стана все по-достъпна за всички ни, като ни дава възможност бързо и лесно да изберем и инсталираме най-подходящото за нас приложение, чрез което да проследяваме развитието си.  Апликации като Strava и NikePlus дават възможност да следите колко далече, бързо и високо сте стигнали. В Strava също така може да проследявате постиженията и напредъка както на своите приятели, така и на най-добрите атлети от целия свят. Ако търсите да си закупите и GPS часовник, Polar и Garmin последните години пуснаха доста бюджетни модели, които със сигурност ще ви свършат добра работа.

Track-ването на бяганията е доказано най-добрият начин да останете мотивирани. Няма нищо по-удовлетворяващо и нахъсващо от това да видиш, че днес си станал по-добър от вчера.

3. Сложете голямо предизвикателство на хоризонта!

Когато говорим за бягане, кое е предизвикателството , което най-много Ви плаши? Замислихте се , нали? Ей това е! Това, което си мислите точно в момента! Сега си го поставете като крайна цел и почнете да тренирате здраво и упорито за неговото постигане. Стимулът се крие именно в предизвикателствата. В повечето случай, външните предизвикателства са тези, които ни помагат да се справим с вътрешните ни съмнения и страхове.

Спомням си, когато се подготвях за първия ми планински маратон – Трявна Ултра 76км, нямах никакво оправдание да не отида да тренирам. В противен случай състезанието щеше да ме сдъвче и изплюе – страхът от провала също е голям мотиватор. 😉

Затова не се страхувайте да се предизвиквате, а слагайте маратонките и излезте навън да се преборите със страховете си и да постигате целите си!

  1. Купете си нещо готино за тичане, което ви мотивира!

Дали ще е нов розов потник за дамите или най-новите La Sportiva Mutant за ентусиаст на планинското тичане, няма значение, просто си вземете нещо, което ви доставя удоволствие да ползвате.  С новите придобивки ще чувствате готовност за покаряване на нови върхове и тогава вашият вътрешен съперник няма да има никакъв шанс да надделее.
За да запазите мотивация дори през най-лютите дни от годината, увеличете гардероба си с най-важните неща за студено и мокро време.

Както казват хората, няма лошо време, има неправилна екипировка.

5. Променете начина, по който тичате!

За да поддържате своята мотивация за тичане винаги на високо ниво, внасяйте разнообразие и на определени периоди променяйте начина, по който бягате. Монотонността и рутината във всеки аспект водят до загуба на мотивация и желание за самоусъвършенстване и развитие.
Ако всяка сутрин тичате по 5-10 км преди работа и никога не сте променяли начина си на тичане или дистанцията, пробвайте малко по-различен подход.  Поспете преди работа, а в края на деня направете 10 км с 5х200м спринтове. Определено ще се почувствате различно и ще научите малко повече за издръжливостта  и себе си.

6. Променете маршрута!

Разнообразието трябва да се внася не само при дистанцията, но и при маршрутите за тичане. Понякога се усещаме , че тичаме по-едни и същи места с години. Като всяко ново нещо, така и всяко ново място носи в себе си нова и различна енергия и допринася за нашето презареждане и мотивиране.

Ако не сте променяли маршрута си през последния месец, качете се на колата или колелото и отскочете до някоя нова планинска пътека. Както споменахме по- горе,  апликациите като Strava и NikePlusпоказват набор от маршрути около вас, от които можете да се възползвате .

Не спирайте да опитвате нови неща и да се предизвиквате!

  1. Направете график за тичане!

Лично изпробвахме този факт и при приятелката ми. Преди направата на график, тя така и не започна да тича редовно, затова решихме да изпишем кога и по колко километра трябва да тича. Не беше сложен или научно изтърпян график, но лично ежедневно виждам и проследявам резултатите и напредъка й. Откакто има график , тя е по-мотивирана и дори след края на дълъг работен ден, обува маратонките си и целеустремено се запътва към някоя планинска пътека, за да се презареди и освежи. Графикът ни прави по-отговорни и последователни в тичането.

 

Най-важното от всичко е да не спирате да се наслаждавате на времето си за тичане. Това е време за само вас, вашите мисли и природата около вас.  А сега, нека да обуем маратонките си и да се срещнем на накоя планинската пътека.