6 съвета как да изберем обувки за планинско бягане


Изборът на правилния чифт маратонки за планинско бягане е малко по-различен от избиране на маратонки за асфалт, тъй като спецификата и качествата на самата обувка са по-различни.

Когато говорим за планинско бягане, трябва да вземем под внимание камъните, водата, калта ,изкачванията и спусканията, които ни очакват в планината. Трябва ни обувка, която може да мине през всичко това и същевременно да запази качествата си за дълъг период от време.

Маратонките за планинско бягане стоят на крака Ви по малко по-различен начин.

1. Обувката трябва да обгръща хубаво средната част на стъпалото, но в никакъв случай да не стяга. Имайте предвид, че при покритие на по-големи дистанции краката ни имат склонност да отичат и ако обувката ни е прекалено тясна в средната или предната част, не очаквайте тя да се отпусне с времето, а точно обратното ще ви става все по-тясно докато тичате.

2. Не гледайте номера на кутията, а дължината на стелката. Различните марки и дори модели от една и съща марка имат разлика в номерацията. Много важно е особено при избор на маратонки за планинско бягане е да има поне един сантиметър разстояние от големият ви пръст до края на обувката. Това предотвратява набиване на пръстите при спусканията в планината.

3. Трябва да усещате обувките плътно около глезена и петата, което дава възможност за по-голям контрол и безопасност. В противен случай петата ще се мести в различни посоки по неравния терен и ще ви създава дискомфорт и предпоставки за контузии.

4. Омекотяването на обувката е специфично за различните марки и модели. Избора за по-меки или по-твърди обувки зависи единствено и само от вашите предпочитания. По-меките обувки осигуряват повече сигурност и комфорт на ставите, но усещането за терена се губи, докато по-твърдите, дават по-голямо усещане за терена под вас и по този начин, противно на схващането, подобряват техниката на бягане и следователно контузиите намаляват.

5. Избора на „дроп“ (разликата във височината между предната и задната част на обувката) е в много случаи критичен особено за начинаещите бегачи. Ако сте начинаещ в планинското бягане, избирайте обувки с дроп над 6-8 мм. Повече за какво е дроп тук.

6. Предвид терена на който ще тичате, съществуват различни подметки с различни по-дължина и големина грайфери. Изберете обувки с подметка отговарящата на терена на който най-често тичате.