Да „заредим ли с гориво“ преди сутришната ни тренировка.

Пропускането на закуската е често срещана практика сред хората, които тренират рано сутрин. Ако скочим от леглото и не хапнем нищо преди да тръгнем по горските пътеки, в повечето случаи ще тичаме само на изпарения(освен ако не сме добре адаптирани към горенето на мазнини за енергия, за повече информация тук). Вероятно ще се справим и чувстваме по-добре, ако в противен случaй хапнем нещо за закуска.

Научно доказано е, че докато спим тялото ни може да изразходи голяма част от съдържащият се в черният ни дроб гликоген. Kогато тръгнем рано сутрин да тичаме с ниски нива на кръвната захар, това веднага се отразява на нашето представяне.

Отговорът на въпроса, какво и колко точно трябва да ядем преди тренировка, зависи от много фактори. За някои хора един банан е напълно достатъчен 30 минути преди тренировка, други пък 2-3 часа преди това ядат богата на въглехидрати закуска превишаваща 400-500г калории. И има и трета категория от хора които предпочитат да тичат на гладен стомах. Ако това си ти, ето едно прочуване, което може да те убеди да започнеш с 50-100г калории рано сутрин:

Изследователи помолили две групи от атлети да тичат на 70% от силите си докато не могат да продължат повече. Първата група, която поела 100 гр. ваглихидратни калории тичала 136 мин преди да спре. Втората група, която тичала на гладен стомах, пиейки само вода, тичала 109 минути (изследване на NCBI 1999). Очевидно групата, която е „замезила“ преди тренировката се е справила по-добре и е била по-ефективна от втората група, която е пиела само вода.

Четиристотин калории са равни на средноголяма купичка със зърнена закуска с малко мляко и един банан, а не купчина от палачинки със нутела, както повечето от нас си представяме.

Най-важния въпрос, който трябва да си зададем е как се чувстаме и дали сме готови да експериментираме със себе, за да разберем кое работи най-добре за нас и с какво да „заредим“ преди тренировка и кога?