Ледената баня, като един от методите за мускулно възтсановяване.

Ледена баня! Навярно ви звучи смразяващо, особено в зимния сезон, в който се намираме. Абстрахирайки се обаче от не толкова топлото време навън, този метод е актуален и прилаган не само от любителите на екстремните преживявания, а и от спортисти по целия свят. Ледената баня , прилагана след интензивно натоварване по време на  тренировка или състезание, е инструмент, който небезизвестни бегачи, тенисисти, футболисти, фитнес ентусиасти, колоездачи и други използват за по-бързото си физическо възстановяване. Какво обаче представляват ледените бани, каква е тяхната методика на използване и най-вече защо се правят са все въпроси, на които ще получите отговор, прочитайки изложения текст докрай.

Какво представляват ледените бани и каква е тяхната методика? 

„Ледената баня”,  позната още и като криотерапиясе приема от мнозина като един от най-ефективните начини за предотвратяване на уврежданията и микротравмите, настъпили в мускулите след интензивно натоварване, каквото примерно може да бъде бягането на дълго разстояние.

Самият метод представлява потапяне на цялото тяло /без главата/ или част от него /до кръста/ във вана или съд със студена вода. Температурата на водата, особено за начинаещите в това преживяване тряба да е около 14-15 градуса. Времето за престой в ледената баня е препоръчително да е около 10-15 минути, като за първите Ви опити добре е то да не надвишава 8-10 минути. Съветваме Ви да се потапяте бавно в студената вода, за да може да намалите, поне до колкото е възможно, шокът за тялото ви и то поетапно да свикне с ниската температура. Като цяло използването на метода на ледената баня е едновремено вълнуващо и вледеняващо събитие, което обаче трябва да се извърши колкото се може по-скоро след тежкото физическо натоварване, като не е препоръчително да се прави повече от веднъж в седмицата.

Ако прецените, че този метод за възстановяване на мускулите е работещ за Вас, разбира се във времето може да измислите и приложите различни трикове, които могат да направят ледената баня по-поносими и проятно изживяване, например носене на шапка, шал, пуловер, ако се потапяте само до кръста или нещо друго. Както знаете човек може да бъде много изобретателен, когато обстоятелствата го притискат.

Защо се правят ледени бани?

Както вече споменахме ледените бани се практикуват често от голяма част от доказалите се спортисти, с цел по-бързото им и ефективно възстановяване след тежко натоварване по време на тренировка, състезание , турнир и т.н.

Теорията, която стои зад смисъла на ледената баня е, че при интензивно натоварване мускулите получават редица микротравми, които са свързани и с появата на мускулна болка, ригидност и дискомфорт, който се изразява под формата на мускулна треска. Когато се потопим в студената вода , кръвоносните съдове се свиват, съответно кръвта се отдръпва от мускулите и това води до намаляване на мускулната активност. В същото време кръвният поток се отправя към по-дълбоките мускулни слоевe, които се намират в близост до костите и така ги предпазва от екстремно ниската температура.

Когато тялото или крайниците се затоплят отново, те се изпълват със „свежа“ или пречистена от млечната киселина кръв, обогатена с кислород. Това води до по-бързото възтановяване на мускулите.  Някои специалисти посочват, че не само мускулите, но и костите, сухожилията и нервите се възстановяват по-бързо от студената вода след спортно претоварване.

За хора, които до момента не са се подлагали на ледената баня, бихме препоръчали първите няколко пъти да редувате 2-3 изстудявания с 2-3 затопляния, за да може тялото и организма Ви по някакъв начин да привикнат към този метод и да не бъде толкова шоково.

Според някой изследвания, ледените бани спомагат с 15-20% за по-бързо възстановяване, което е супер, но съветът ни към вас е, ако не сте добре тренирани да ги пропускате, докато не изградите добра физическа форма и издръжливост. Докато стигнете готовност до етапа „ледена баня”, може да използвате компресиращи калци или дрехи, които също спомагат за по-бързо възстановяване. 

Бихме се радвали, ако по-опитните в „ледените бани” споделят с нас своите впечатления и ползите от този метод, за да можем всички заедно да спомогнем за събирането на по-голям обем информация от първо лице.